Barselona, İspanya Trafiği Yeniden Yapılandıran Ağ Modeli: “Süperbloklar”
Barselona, İspanya Trafiği Yeniden Yapılandıran Ağ Modeli: “Süperbloklar”
Barselona kent yaşamını radikal bir şekilde değiştirecek yeni bir planlama stratejisini hayata geçirmeye hazırlanıyor. Araç trafiğini büyük arterlerle sınırlandıracak bu yeni kent planlaması; kirliliğin minimize edilmesini ve ikincil sokakların, kentlilerin vakit geçirip sosyalleşebilecekleri kentsel mekanlara dönüşmesini amaçlıyor.
Süperblok, araç trafiğini yeniden yapılandırmayı öneren kentsel bir ağ modeli. Model, geleneksel planlama bakış açısıyla tasarlanmış araç yoğun kentleri, kent içinde işleyebilecek kamusal alanları arttırarak yaya yoğun şehirlere dönüştürmeyi amaçlıyor. Bu modelin uygulanabilmesi için iki önemli değişken var: kent içi hareketleri tanımlayan ve bölgeleri birbirine bağlayan ana arterleri modifiye etmek ve kent içinde işleyen tüm toplu taşıma modellerine uygun olarak farklılaşmış taşıma rotaları geliştirmek. Araba, scooter, kamyonet ve toplu taşıma araçlarının, oluşturulacak süperblokları çevreleyen ve özelleştirilmiş yollarda gitmesi öngörülüyor.
Uygulama resmi olarak yürürlüğe girdiğinde, bloğu çevreleyen yollarda motorlu araç kullanımı yalnızca mahalle sakinleri ve bölgede iş yeri olanlara serbest olacak. Proje, 300 kilometrelik yeni bisiklet hattının dahil edilmesiyle tamamlanacak. Bu şekilde süperblok yapılarının içinde yaşayan her mahalle sakininin, tüm toplu taşıma ağlarına her an 300 metrelik bir uzaklıkta olması planlanıyor.
Otobüs bekleme zamanlarını da kısaltmayı planlayan proje kapsamında, ortalama 14 dakika olan bekleme süresi 5 dakikaya indirilecek. Süperbloklar sayesinde, 13.8 milyon metrekarelik bir alanın 7 milyon metrekaresinin motorlu araçlardan arındırılmış olması hedefleniyor